Άγχος

Άγχος! Στις μέρες μας όλο και πιο πολλοί άνθρωποι παραπονιούνται γι’ αυτό. Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στη ζωή των περισσοτέρων και πολύ πιο συχνά σήμερα σε σύγκριση με το παρελθόν ακούμε τους ανθρώπους γύρω μας, τους φίλους μας, την οικογένεια μας, τους συναδέλφους, τους συντρόφους, αλλά και εμάς τους ίδιους να εκφράζουμε δυσαρέσκεια και να δηλώνουμε στις περισσότερες στιγμές της καθημερινότητάς μας αγχωμένοι. Αυτό το άγχος έχει γίνει για πολλούς από εμάς σκιά και μας ακολουθεί σχεδόν σε κάθε μας βήμα, ενώ είναι ικανό να επηρεάζει τη διάθεση, την ψυχολογία, την αλληλεπίδραση μας με τους άλλους, ακόμα και την σεξουαλική μας έκφραση και συμπεριφορά.

Ωστόσο, το άγχος είναι ένας φυσιολογικός μηχανισμός άμυνας του οργανισμού που όλοι βιώνουμε κάποιες στιγμές. Είναι ένας βοηθητικός μηχανισμός για το άτομο, καθώς το προειδοποιεί και το προετοιμάζει παράλληλα, να αντιδράσει με άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο μπροστά σε καταστάσεις που είναι άγνωστες και απειλητικές για το ίδιο. Μέσω του άγχους,  ο οργανισμός έχει την απαραίτητη διέγερση που χρειάζεται προκειμένου να ενεργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο απέναντι σε ένα αγχογόνο ερέθισμα. Άλλωστε μέσω αυτής της διαδικασίας κατέστη δυνατή η επιβίωση του ανθρώπινου είδους καθώς του επέτρεπε να αντιμετωπίσει κάθε μορφής απειλές προκειμένου να μπορέσει να επιβιώσει.

Τι γίνεται όμως όταν το επίπεδο του άγχους που αισθάνεται κανείς ξεπερνά το μέτριο και βιώνεται ως ένα διάχυτο και έντονο αίσθημα δυσφορίας; Τότε είναι που το άγχος γίνεται παθολογικό, με τεράστιες συνέπειες για αυτόν που το βιώνει αλλά και τους γύρω του. Όσο αφορά στις συνέπειες του άγχους, αυτό προκαλεί τόσο σωματικές μεταβολές, όπως εφίδρωση, ταχυκαρδία, αυξημένη αναπνοή, μυϊκούς  πόνους, αίσθημα ζάλης, όσο και σημαντικές μεταβολές στην ψυχολογία του ατόμου, επηρεάζοντας την γενικότερη λειτουργικότητά του και την συναισθηματική του ηρεμία.

Η οικονομική κρίση, τα αυξημένα ποσοστά ανεργίας στη χώρα μας και η οικονομική ανασφάλεια που αυτή συνεπάγεται κάνει τους ανθρώπους να βρίσκονται σε μια διαρκή αγωνία και αναζήτηση νέων ευκαιριών απασχόλησης, με αποτέλεσμα η ζωή τους να έχει μετατραπεί σε έναν αγώνα δρόμου για επιβίωση. Το περιβάλλον, ο σύγχρονος τρόπος ζωής, οι απαιτήσεις, που αυξάνονται με γοργούς ρυθμούς, παίζουν καταλυτικό ρόλο στην εμφάνιση του άγχους στις ζωές όλων μας, που σε πολλές περιπτώσεις είναι τόσο διάχυτο και έντονο που δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε.

Κάνοντας ένα απολογισμό της ημέρας, μαθαίνεις σταδιακά να αξιολογείς πιο σωστά τις ανάγκες σου, αλλά και τα πράγματα που είναι ουσιαστικά σημαντικά. «Κλέβοντας» λίγο χρόνο για μια πιο χαλαρή δραστηριότητα, όπως το άκουσμα ενός τραγουδιού, το διάβασμα ενός βιβλίου, ή για έναν περίπατο «κατεβάζεις» τα επίπεδα της έντασης .
Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη «συνταγή» για να ξεπεράσει κανείς το άγχος, καθώς η αντιμετώπιση του εξαρτάται από την έντασή του και έχει να κάνει με την κάθε περίπτωση ξεχωριστά. Για κάθε άνθρωπο η πηγή του άγχους είναι διαφορετική. Ωστόσο, όσο αφορά στην καθημερινότητά μας, είναι σημαντικό να έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες από τον εαυτό μας και τους άλλους. Συχνά, οι προσδοκίες μας είναι πολύ υψηλές και τα «πρέπει» που βάζουμε υπερβολικά, με αποτέλεσμα να θέτουμε οι ίδιοι τον εαυτό μας σε ένα μόνιμο κυνήγι και να δημιουργούμε απειλές. Είναι χρήσιμο να αξιολογούμε σωστά, να βάζουμε σε προτεραιότητα τις ανάγκες μας και να αναγνωρίζουμε τα πράγματα που είναι σημαντικά για εμάς. Η βελτίωση των συνθηκών της ζωής μας, η εξάσκηση σε τεχνικές χαλάρωσης, η σωματική άσκηση, η σωστή διατροφή, η ηρεμία, η αναζήτηση ελεύθερου χρόνου και ευχάριστων δραστηριοτήτων, μας επιτρέπουν να ελέγξουμε τα επίπεδα άγχους με ευεργετικές επιδράσεις στην σωματική και ψυχική μας υγεία.